Een maaltijd vol goede vetten

Dat we goed moeten eten weten we allemaal. Dat ‘goed’ eten heeft niet alleen te maken met de hoeveelheid maar ook met wát we precies eten. Maar wat er dan precies goed is en wat niet blijft soms een beetje een raadsel. Goed, sommige dingen zijn heel duidelijk bijvoorbeeld het feit dat te veel suiker slecht is en dat té veel al heel snel het geval is. Denk maar eens aan twee glazen sinaasappelsap. Maar je wilt je lijf wel goed ondersteunen dus wat kan er dan wel? In deze blog bespreek ik de goede vetten. Zijn er goede vetten? Ja zeker! Lees je mee?

Wat zijn goede vetten?

Goede vetten zijn vetten die ons lijf ondersteunen en voedingswaarde met zich meedragen waar ‘slechte’ vetten dat niet doen. Een voorbeeld van slechte vetten zijn de verzadigde vetten (kaas, cake, room etc.). Deze vetten veroorzaken een hoger cholesterolgehalte en dat is niet goed voor je hart en vaten. Maar goede vetten, ofwel onverzadigde vetten, verlagen het LDL-cholesterolgehalte in het bloed. Een paar voorbeelden van deze producten zijn; vis (vis bevat ook veel omega 3), avocado, noten en zaden.

Heerlijke avocado, appel en zaden salade

Dus hoe maak je een maaltijd met goede vetten? Simpel, ik geef je hier een heerlijk recept dat ik graag maak als lunch wanneer ik terugkom van het hardlopen of iets dergelijks. Een heerlijk rijk gevulde salade met appel, avocado en zaden. Dit is een salade die goed vult en fris smaakt. Je kan er wat bruinbrood aan toevoegen voor nog meer vulling. Zo kan het goed als tussendoortje of als maaltijdsalade fungeren.

De ingrediënten

De hoeveelheid ingrediënten is afgesteld op een salade voor twee personen:

1 hele avocado

1 halve appel

Zak gewassen sla melange

Handje vol zonnebloempitten

Een kopje quinoa

Handje vol amandelen

Halve komkommer

Voeg eventueel wat zalm toe als u behoefte heeft aan wat vis

Voeg eventueel een dressing toe die niet te veel onverzadigde vetten bevat of maak deze zelf.

Zo maak je het

Doe de helft van de sla in een kom. Snijd de avocado door de helft en haal de pit eruit. Maak vervolgens horizontale sneden in beide avocado helften en maak dan verticale lijnen. Schep met een lepel de avocado blokjes uit de schil. Voeg dit bij de sla. Gooi het handje zonnebloempitten en amandelen erbij. Bereid de quinoa en laat deze afkoelen. Gooi de andere helft van de sla in de kom. Snijd de komkommer in blokjes en voeg deze bij de salade. Gooi als laatste de quinoa erbij, indien u geen vis of dressing gebruikt, en hussel de salade door elkaar. Eet smakelijk en gezond!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *