Hoe ga jij jezelf weer energiek voelen?

Veel mensen maken zich schuldig aan de wens dat ze een gebeeldhouwd lichaam konden krijgen door de hele dag junkfood te eten en tv te kijken. Maar dat gaat gewoon niet gebeuren. Hoewel het in vorm komen klinkt als een lang, tijd verspillend proces, heeft de inspanning om in vorm te komen veel positieve effecten. Als je wilt beginnen met jouw plan naar een beter lichaam om zich goed te voelen, zijn hier enkele tips:

1. Dagelijks sporten

Oefen dagelijks minstens een uur lang. Als je op zoek bent om snel een paar kilo af te vallen, doe dan een intensieve training op een hoger niveau. Ga bijvoorbeeld een uur lang in een hoog tempo wandelen. Of je kunt gaan joggen en bepaalde intervallen instellen om tijdens dat uur te sprinten. Zorg ervoor dat je tijdens je training geen hevige pijn hebt. Gewoon een waarschuwing, je spieren zullen pijn doen na een intensieve training. Het kan irritant zijn, maar dat betekent dat je lichaam ten goede verandert. Zorg ervoor dat je na elke training gehydrateerd blijft, rekt en eet voedsel met een fatsoenlijke hoeveelheid eiwitten. Het eiwit zal helpen om je spieren, niet je vet, weer op te bouwen. 

2. Eet de juiste voedingsmiddelen en portie elke maaltijd.

Het maakt niet uit hoe erg je maag je zegt dat je moet gaan voor snoep over gezond voedsel, probeer uit de buurt van snoepjes te blijven. Suiker uit snoep zal je niet helpen om in vorm te komen. Ook al is het maar een enkele reep snoep, de ene zal uiteindelijk leiden tot de andere. Groenten en fruit zijn het beste wat je kunt eten als je in vorm komt. Appels, bijvoorbeeld, doen goed werk om de maag tot 3 tot 4 uur lang vol te laten aanvoelen. Groene groenten zoals sperziebonen en broccoli houden het spijsverteringskanaal schoon en draaiend. Om de spieren optimaal te kunnen laten functioneren kan je ook gebruik maken van vitamines zodat jouw spieren in top conditie blijven. 

Ook, stok aan mager vlees zoals kalkoen en kip. Ook zeevruchten, zoals garnalen en tilapia zijn goede alternatieven. Deze voedingsmiddelen zitten vol met eiwitten en gezonde voedingsstoffen om de spieren fit en klaar voor de training te houden. Kom je hier niet aan? Dan zijn er voedingssupplementen die helpen om aan de juiste hoeveelheden te komen.  Daarnaast moet je er zeker van zijn dat je het voedsel dat je eet, in porties inneemt. Het hebben van een goede stofwisseling komt voort uit het portioneren van maaltijden. Probeer zes keer per dag te eten en kleinere porties in te stellen, in plaats van drie grote maaltijden per dag. Dit zal jou ook helpen om te vinden jezelf ademen soepeler tijdens het sporten in plaats van puffen en puffen voor lucht. Dit komt omdat je minder voedsel in je spijsverteringssysteem hebt, wat betekent dat er meer energie wordt gebruikt voor je lichaamsbeweging.

3. Houd calorieën en voedselinname per dag bij. 

Houd calorieën en voedselinname per dag bij. Het bijhouden van het aantal calorieën dat jij per dag eet, zal het helpen bij het plannen van jouw lichamelijke inspanning. Ooit afgevraagd waarom de lichaamsmassa’s van bodybuilders zo groot zijn? Dat komt omdat ze hun maaltijden plannen en meer (gezonde) calorieën binnenkrijgen dan de gemiddelde persoon. Aan de andere kant zal het verliezen van gewicht en het streven naar een slankere lichaamsbouw meer lichaamsbeweging met zich meebrengen dan de calorieën die je binnenkrijgt.

4. Wees er zeker van dat je slaapt.

Hoewel de meesten van ons overdag of ‘s nachts acht uur werk hebben, is het van cruciaal belang om voldoende slaap te krijgen om de batterijen van het lichaam op te laden. Zes tot acht uur slaap houdt het lichaam de hele dag aan de gang, maar als je je op enig moment na thuiskomst van je werk moe voelt, doe dan zeker een klein dutje voordat je gaat sporten. Let op dat je slechts een half uurtje mag slapen. Dit voorkomt dat je lang in de nacht wakker blijft.

5. Blijf gemotiveerd

Een belangrijke sleutel om in vorm te zijn, is het stellen van doelen en het behouden van een positieve mindset. Als je positief blijft, zul je jezelf kunnen pushen om dat fitte lichaam te krijgen dat je altijd al wilde. Door twee keer per week met een personal trainer te sporten blijf jij jezelf uitdagen en heb je een extra stok achter de deur!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *