Hoe zorg je ervoor dat je soepele spieren houdt?

Bij alles wat we doen gebruiken we spieren. Spieren zorgen ervoor dat je bewegingen goed kunt uitvoeren. Het is natuurlijk ook belangrijk om gezonde, soepele en stevige gewrichten te hebben. Het is belangrijk om je spieren soepel te houden. Veel mensen hebben last van hun onderrug door een verkeerde houding op kantoor of in de sportschool. Waar moet je op letten als je je spieren soepel wilt houden? Wat moet je nou vooral wel doen om soepele spieren te hebben. Bezoek de website van sportcentrum De Bever.

Rekken en strekken

Na een nacht slapen, kan het zijn dat je een beetje stijf wakker wordt. Het is dan beter om goed te rekken en strekken. Je moet je spieren los en je zult merken dat je daarna lekkerder beweegt. Het is bij rekken en strekken erg belangrijk dat je niet overstrekt. Rekken en strekken is ook belangrijk als je sport. Bij veel sporten is een goede warming-up inclusief rekken en strekken belangrijk als je niet geblesseerd wilt raken. Ook is het een goed idee om voordat je gaat douchen, te rekken of strekken.

Belasten

Het is goed om je spieren te belasten. Dit kun je doen door te sporten, te wandelen of te fietsen naar je werk. Het is voor spierbehoud dat je ze af en toe eens goed belast. Met spieren werkt het namelijk zo: als je ze voor langere periode niet actief gebruikt, zul je ze langzaam verliezen. Een krachtsporter die 5 jaar heeft gesport, zal zeker spiermassa verliezen als hij vervolgens een jaar stopt.

Gezond eten

Spieren hebben eiwitten nodig. Eiwitten zorgen voor het behoud en voor groei van spieren. Eiwitten zijn de bouwstenen voor spieren. Als je te weinig binnenkrijgt dan zul je merken dat je kracht of soepelheid afneemt.

Veel water drinken

Spieren bestaan voor 75% uit water. Het is dus belangrijk om genoeg water te drinken. Water is ook goed voor je gewrichten.

Magnesium

Het mineraal magnesium stuurt 300 verschillende enzymen aan in het lichaam. Deze enzymen zorgen ervoor dat verschillende processen in je lichaam goed verlopen. Het lichaam maakt zelf geen magnesium aan. Magnesium zit in verschillende voedingsmiddelen zoals volkorenbrood, groente, noten, melk en vlees. Daarnaast is het ook mogelijk om magnesium als supplement in te nemen.