Sporten met een resistance band

sporten met resistance band

Een resistance band is een hulpmiddel om mee te sporten. Het hulpmiddel wordt ook wel fitness elastiek genoemd. Resistance is Engels voor weerstand. Terwijl je moeite moet doen om gewichten te tillen vanwege de zwaartekracht, biedt de resistance band je zelf weerstand. De weerstand zal hoger worden naarmate je de band verder uitrekt. In principe is deze band dus gewoon een soort dikke elastiek. Echter, is de band wel zo ontworpen dat hij niet snel knapt en een lange levensduur heeft. Bovendien hebben weerstandsbanden vaak handige handvatten en hulpmiddelen om ze bijvoorbeeld aan een deur te bevestigen.

Gemakkelijk op te bergen

Een groot voordeel van de resistance band is dat je hem gemakkelijk op kunt bergen na afloop van je workout. In tegenstelling tot gewichten, neemt deze band bijna geen ruimte in beslag. Dit zorgt er, in combinatie met het lichte gewicht, ook voor dat je de band gemakkelijk mee kunt nemen. Ook als je even ergens anders verblijft, kun je dus gewoon blijven sporten. 

Met de resistance band train je diverse spiergroepen

Met een resistance band kun je een breed scala aan oefeningen doen. Daardoor is het ook mogelijk om verschillende spiergroepen te trainen. Zo kun je de band onder andere gebruiken om flys mee uit te voeren. Een complete resistance band workout is prima mogelijk, maar je kunt de band ook als hulpmiddel gebruiken voor een bestaand schema. Zo kun je de band inzetten voor extra weerstand bij bepaalde oefeningen, maar kun je oefeningen ook juist lichter maken. Sporten wordt op deze manier een stuk 

Verschillende niveaus

Als je met gewichten traint, kun je eenvoudig extra gewicht toevoegen als je zwaarder wilt trainen. Of dit met een resistance band ook zo eenvoudig is? Jazeker, ook als je uitsluitend met dit hulpmiddel traint kun je de weerstand aanpassen. Het is dan verstandig om een setje te kopen met verschillende banden. Er zijn namelijk resistance bands met verschillende weerstandsniveaus te krijgen. Daarnaast kun je ook verschillende bands tegelijk gebruiken voor extra weerstand.

Minder kracht op je gewrichten

Met losse gewichten is de kans groter dat je een verkeerde vorm aanneemt tijdens het uitvoeren van de oefeningen. Wanneer je met een te hoog gewicht of met een verkeerde vorm traint, ontstaat er veel druk op je gewrichten. Train je met een resistance band, dan heb je hier veel minder snel last van. Dit terwijl je spieren toch continu bezig zijn. De kans op blessures ligt dus veel lager. Dat is waarschijnlijk ook de voornaamste reden dat veel fysiotherapeuten met de banden werken.

In combinatie met gewichten

Je kunt dit hulpmiddel ook in combinatie met traditionele oefeningen gebruiken. De weerstandsband kun je dan gebruiken om voor meer weerstand te zorgen tijdens de oefening. Echter, is het ook mogelijk om de band juist als assistentie te gebruiken, bijvoorbeeld bij een pull-up. 

Twijfel jij nog over de aanschaf van dit sporthulpmiddel? Dan is het geen slecht idee om op YouTube een aantal video’s over het product te kijken. Zo krijg je een beter beeld van welke oefeningen je allemaal met de band kunt doen.
Op zoek naar een resistance band? Bij MediPreventie hebben ze een divers aanbod.