Terugkomen van een blessure, hoe doe je dat?

Als sportman of sportvrouw is er niets vervelender dan een langdurige blessure oplopen. Hoe kom je terug van een zware blessure? In dit artikel lees je hoe je op een veilige en snelle manier terugkomt van een blessure.

Ga naar een specialistische dokter

Een sportdokter kan jou voorzien van advies over hoe je het beste kunt herstellen. Elk mens is anders en moet voorzien worden van een op maat gemaakt advies. Een zwaargebouwde man met veel spiermassa heeft een andere benadering nodig dan een jonge, slanke vrouw.

Pak de voorgeschreven rust

Als je coach en de dokter aangeven dat je een bepaalde periode echt rust moet pakken, dan moet je dit ook doen. Ga niet na 75% van de voorgeschreven alweer beginnen met trainen. Het is belangrijk om rust te nemen, zodat je beter herstelt. Kijk op De Zorgoutlet als je op zoek bent naar zorghulpmiddelen. Vaak kun je al snel beginnen met mobiliteitsoefeningen. Ook is het mogelijk om je bovenlichaam fitter te maken in de gym als je een blessure aan je knie hebt bijvoorbeeld. Het kan zo zijn, dat je hierdoor uiteindelijk sterker terugkomt van je blessure.

Sta je team bij

Het kan zijn dat je er een halfjaar uitligt, toch is het belangrijk om je team bij te blijven staan. Zo blijf je zelf betrokken bij het team en kun je ze steunen tijdens een wedstrijd. Het is ook goed voor jezelf. Als je niet komt kijken bij de trainingen of wedstrijden, dan kan het zijn dat je in een isolement belandt. Je kunt zelf niet meedoen, maar het is niet anders. Geniet in plaats daarvan van de sport zelf en focus je doordeweeks op je herstel.

Stress niet als het even tegenzit

Het kan zijn dat je herstel niet zo snel verloopt als je had gehoopt, stress hier vooral niet over. Stress is niet goed voor je herstel. Ga je eigen herstel ook niet vergelijken met dat van een ander. Iedereen is anders. Verwacht dan ook niet dat je zo snel herstelt van een kruisbandblessure zoals Memphis of Zlatan. Ga rustig door met je herstel. Focus goed op je voeding en je rust.