Tips om gezond af te vallen

gezond afvallen

Wil je enkele kilo’s verliezen? Dan is een crashdieet geen goed plan om de af te vallen. Hoe vervelend het ook is, het is beter voor jou en je lichaam om gezond af te vallen en er iets langer over te doen. In dit artikel staan tips voor gezond afvallen.

gezond afvallen

Water drinken

Het Voedingscentrum raad elke volwassene en kind ouder dan 14 jaar aan om elke dag tussen de 1,5 liter en 2 liter te drinken. Dit is van belang om de vochtbalans in je lichaam op peil te houden. Je kunt het best water drinken, maar er zijn ook andere dranken die je goed jouw vocht aanvullen.

Door genoeg water te drinken zorg je ervoor dat je minder dorst hebt gedurende de dag en minder de neiging krijgt om andere dranken te drinken die minder goed voor je lichaam zijn, zoals frisdranken met veel calorieën. Ook creëert je lichaam minder een hongergevoel, waardoor je ook minder de neiging hebt om iets (ongezonds) te eten.

Op deze manier kan je gezond afvallen én goed voor je lichaam zorgen.

Neem de tijd

Om ervoor te zorgen dat je niet het jojo-effect krijgt, is het belangrijk om de tijd te nemen voor het afvallen. De kans is groter dat wanneer je snel veel kilo’s kwijt wil, je deze snel erbij krijgt. Een te streng dieet is namelijk moeilijk om vol te houden. Wil je dus gezond afvallen? Zorg dan dat je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt en push jezelf niet om zo snel mogelijk je streefgewicht te behalen.

Vul een eetdagboek in

Houd bij wat je op een dag eet om te kijken welke gewoontes je kunt en wilt veranderen. Het invullen van zo’n dagboek draagt bij aan bewustwording over je eetgewoontes. Let op dat je niet geobsedeerd raakt door het tellen van je calorieën.

Neem de tijd om te eten

Zorg ervoor dat je rustig kan eten zonder afleiding van een scherm. Daarbij is het verstandig om kleine happen te nemen en goed op elke hap te kauwen. Zo geniet je meer van je maaltijd én zit je na de maaltijd vol.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *